In 2022 zullen naar alle waarschijnlijkheid de sprintraces bij Formule 1 terugkeren. Dit keer zullen het 6 races zijn in plaats van 3. Of dit definitief door zal gaan is afhankelijk van de Formule 1 teams welke inspraak hebben hierin.
Ervan uitgaande dat de sprintraces terugkomen zullen er wel verbeteringen doorgevoerd moeten worden aan het concept en de weekend structuur. Want met de opzet van een Grand Prix weekend met sprintkwalificatie zoals we gezien hebben in het seizoen 2021 heeft toch wat haken en ogen.
Wat er volgens sprintrace.nl beter moet en kan
Als Formule 1 liefhebbers omarmen wij vernieuwingen om de sport mooier en interessanter te maken. Maar deze veranderingen moeten niet ten koste gaan van andere onderdelen.
1. Motoren & onderdelen
In een Formule 1 seizoen mag ieder team per auto 3 motoren gebruiken binnen de pool zonder een gridstraf te incasseren. Pas bij de 4e motor ga je plaatsen achteruit op de grid in de race waar je de motor voor de eerste keer in gebruik gaat nemen.
Dat is met 22 (en dit jaar zelfs 23) races net wel of net niet haalbaar. Als daar ook nog 6 sprintraces bijkomen is dit sowieso niet haalbaar en zal elke coureur minstens 1 extra motor nodig hebben in het seizoen.
Want een sprintrace is ongeveer 100 kilometer. Doe dat keer zes en je rijd buiten de normale Grand Prix 600 kilometer per jaar extra. Dat is de afstand van 2 Grand Prix’. Als je daarbij de normale Grand Prix optelt rijd je in een seizoen dus in feite 25 Grand Prix.
Dat is gewoonweg niet haalbaar met 3 motoren tenzij je meerdere uitvalbeurten hebt waar geen motorschade opgelopen wordt.
Gezien de budgetcap en de motoren- en onderdelenpool zijn 6 sprintraces dus een enorme belasting op de mogelijkheden van een team in een seizoen. Voor de top teams zoals Red Bull en Mercedes valt dit mee maar met name voor de kleinere teams kan dit killer zijn.
2. Puntenverdeling moet uitgebreid worden
Ook wegen de opbrengsten van een sprintrace niet op tegen de investering. Want als we de puntenverdeling aanhouden van 2021 en zou je alle 6 de sprintkwalificaties winnen dan verdien je slechts 18 punten in totaal.
Voor een top team kunnen deze 18 punten interessant zijn als je strijd om een kampioenschap maar voor kleinere teams is dit het simpelweg niet waard.
Eigenlijk zou de volledige top 10 punten moeten krijgen zoals in een normale race. En omdat een sprintrace 1/3 afstand van een Grand Prix is zouden de punten ook 1/3 hiervan moeten zijn.
3. Risico’s moeten beloond worden
Dit punt is navolging van punt 2. Een extra race brengt extra risico’s met zich mee. Kleinere teams zullen geen risico’s als een crash of uitvalbeurt nemen voor 1 of 2 verschillen qua posities. Dit was in 2021 al snel duidelijk.
Door de top 10 te belonen met (meer) punten en minder restricties op motoren en onderdelen zou dit kunnen veranderen. Tot die tijd is een sprintrace vooral een ‘speeltje’ voor de top teams om extra punten binnen te halen.
Sprintraces in 2022
Al met al is het dus even afwachten of de sprintraces daadwerkelijk terugkeren dit jaar. Echter ziet het er wel naar uit omdat de organisatie van de Formule 1 en Liberty Media enthousiast zijn.
Voor nu staan er 6 sprintraces op de planning:
Datum | Circuit | Land |
20 maart 2022 | Bahrain International Circuit | Bahrein |
24 april 2022 | Autodromo Enzo e Dino Ferrari (Imola) | Italië |
19 juni 2022 | Circuit Gilles-Villeneuve | Canada |
10 juli 2022 | Red Bull Ring | Oostenrijk |
4 september 2022 | CM.com Circuit Zandvoort | Nederland |
13 november 2022 | Autódromo José Carlos Pace (Interlagos) | Brazilië |
Bekijk hier de volledige Formule 1 kalender van 2022.
Credits foto: Max Pixel https://www.maxpixel.net/Formula-Romeo-F1-Alfa-Kimi-One-Raikkonen-4341622